„Śladami Jana Pawła II”

IMG_3893 (Copy)Dwudniowa pielgrzymka seniorów zorganizowana przez Centrum Pomocy odbyła się dzięki dofinansowaniu z budżetu Urzędu Miasta Lubartów 27 i 28 lipca. Wycieczka nieco różniła się swym charakterem od wcześniejszych wyjazdów organizowanych przez Centrum. Przewodnikiem duchowym był święty Jan Paweł II – wszędzie czuliśmy jego obecność.
W wyjeździe uczestniczyło 58 osób – odwiedziliśmy miejsca nierozerwalnie związane z życiem naszego Papieża – od dzieciństwa po ostatnie pielgrzymowanie.

Wędrówkę z Ojcem Świętym rozpoczęliśmy od Kalwarii Zebrzydowskiej – niewielkiego miasta na Pogórzu Karpackim słynącego min. z produkcji mebli. Nas jednak zachwycił założony 400 lat temu Klasztor Bernardynów i wybudowane później Sanktuarium z cudownym obrazem Matki Bożej Kalwaryjskiej i słynnymi „kalwaryjskimi dróżkami” na wzór Jerozolimy. Zwiedzanie Bazyliki i zabudowań klasztornych poprzedziła Msza Św. w Kaplicy Męki Pańskiej, po niej obejrzeliśmy makatę przedstawiającą całą zabudowę klasztorną. Młoda sympatyczna przewodniczka wzbudziła niesamowite zainteresowanie wśród obecnych opowiadaniem o wieloletniej historii Sanktuarium i tradycjach kultywowanych do dziś. Misteria Męki Pańskiej i Wniebowzięcie Matki Bożej to ówczesne spektakle które przyciągają rzesze pielgrzymów. Nasza grupa obejrzała je na sali kinowej. Karol Wojtyła w ciągu swego życia bardzo często pielgrzymował do Kalwarii, gdzie modlił się przed cudownym obrazem Matki Bożej. W tym miejscu zatrzymaliśmy się dłużej, każdy miał tyle czasu ile potrzebował na indywidualną modlitwę i własne intencje.
Ze wzgórz Kalwarii udaliśmy się do Wadowic – rodzinnego miasta Papieża. Zwiedziliśmy dom w którym przyszedł na świat, spędził dzieciństwo i młodość aż do matury. Obecnie mieści się w nim muzeum z mnóstwem osobistych dokumentów, pamiątek i fotografii. Tu najbardziej czuliśmy „Jego” obecność. Następnie była Bazylika Ofiarowania Najświętszej Marii Panny i chwila zadumy przy chrzcielnicy, gdzie wiele lat temu został ochrzczony nasz Papież. Potem spacer i oczywiście słynne kremówki, którymi zachwycał się sam Ojciec Święty. Po obiadokolacji nocleg u Ojców Palotynów.
Dalej trasa naszej pielgrzymki prowadziła do Krakowa(Łagiewnik) i nowego Centrum Jana Pawła II „Nie lękajcie się”. To miejsce zrobiło na nas niesamowite wrażenie. Olbrzymia świątynia jest jeszcze w trakcie kończenia prac budowlanych. W głównym ołtarzu widnieje obraz przedstawiający Świętego Jana Pawła II w otoczeniu Polskich Świętych wyniesionych przez Papieża Polaka na ołtarze np. św. Królowej Jadwigi, św. Kingi, św. Rafała Kalinowskiego, św. Brata Alberta, czy św. Siostry Faustyny Kowalskiej. Pośrodku ośmiokątnej świątyni znajduje się umieszczony wewnątrz marmurowego ołtarza relikwiarz z krwią św. Jana Pawła II, którą lekarze z rzymskiej Kliniki Gemelli przekazali osobistemu sekretarzowi Papieża kardynałowi Stanisławowi Dziwiszowi. Przy tym ołtarzu ks. Paweł odprawił Mszę Świętą w intencji naszej grupy. Kościół otaczają oratoria związane z kultem maryjnym. Ich ściany zdobią obrazy przedstawiające wizyty Ojca Świętego w Sanktuariach Maryjnych całego świata. Olbrzymie wrażenie zrobiła na pielgrzymach Kaplica Kapłańska zaprojektowana na wzór krypty Św. Leonarda z Katedry Zamku Królewskiego na Wawelu w której w 1946r. Ks. Karol Wojtyła odprawił swoją prymicyjną Mszę Świętą. Na środku Kaplicy leży płyta z grobu Jana Pawła II pochodząca z Bazyliki Świętego Piotra i relikwiarz krwi Papieża wykonany na wzór otwartego Ewangeliarza, którego strony wiatr przewracał w czasie pogrzebu „Naszego Papieża”. Pieszo przeszliśmy do Bazyliki Miłosierdzia Bożego konsekrowanej w czasie ostatniej pielgrzymki przez Ojca Świętego. Centralnym punktem przykuwającym naszą uwagę był ołtarz z obrazem Jezusa Miłosiernego i tabernakulum w kształcie globu ziemskiego. W lewym skrzydle Świątyni w oszklonej gablocie umieszczona jest zakrwawiona sutanna w którą ubrany był Ojciec Święty podczas zamachu na Placu Świętego Piotra. Po modlitwie i zwiedzeniu Nowej Bazyliki udaliśmy się do znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie Sanktuarium Miłosierdzia Bożego, gdzie złożone są relikwie siostry Faustyny Kowalskiej.
W drodze powrotnej Wawel i sukiennice a także słynne okno na Franciszkańskiej. Ze względu na ograniczenia czasowe, było niewiele czasu na odpoczynek i zakup pamiątek.
Ta nietypowa z pozoru pielgrzymka była dla wszystkich wielkim wyzwaniem. Od początku uczestnictwo w niej wiązało się z pewnym trudem, gdyż odwiedzenie wszystkich miejsc związanych z Janem Pawłem II było niemożliwe, wybraliśmy tylko te które w sposób szczególny związane są z Jego osobą, o których on sam często wspominał i podkreślał rolę jaką odegrały w jego życiu.
W naszym założeniu miały to być dwa dni z „Ojcem Świętym” i pomysł ten okazał się trafny.
Potwierdzeniem tego była wspaniała atmosfera i rozmodlenie.

Z-ca Dyrektora Centrum Pomocy.

IMG_3803 (Copy)IMG_3818 (Copy)IMG_3833 (Copy)IMG_3919 (Copy)

poświęcenie

Festyn 2016

P1070057-Copy P1070060-Copy P1070064-Copy P1070089-Copy P1070093-Copy P1070105-Copy P1070120 (Copy) P1070121 (Copy) P1070123 (Copy) P1070131 (Copy) P1070131 (Copy) P1070137 (Copy) P1070147 (Copy) P1070168 (Copy) P1070171 (Copy) P1070177 (Copy) P1070181 (Copy) P1070195 (Copy) P1070268 (Copy) P1070287 (Copy)